Vippelykter ble ulovlige på 90-tallet
Opp til ca 1990 var det ikke uvanlig å utstyre sportsbiler med såkalte
vippelykter eller lukelykter (f.eks Mazda MX-5 fra 1989, se bildet).
Disse var gjemt nede i karosseriet og ble kun vippet opp ved behov.
Poenget med vippelykter var å få til en lavere og mer strømlinjeformet front, noe som var mest påkrevd på lave sportsbiler. Det var nemlig kjøretøykrav siden slutten av 60-tallet om at nederkant av frontlyktene skulle være minst 45 cm over bakken, så å plassere lyktene lavere ned var ikke lengre lovlig.
Årsakene til at ingen biler lengre blir utstyrt med vippelykter er flere. For det første kom det krav om kjørelys på dagtid, dermed forsvant hele hovedpoenget med vippelykter, en lavere og mer strømlinjet front. For det andre kom kraftigere lyskilder og tilhørende krav til at disse skulle være festet i bærende konstruksjon, hvilket gjorde vippekonstruksjoner ulovlige. Og til slutt kom krav for fotgjengersikkerhet ved påkjørsel, da utgjorde slike utstikkende lykter en åpenbar ekstrafare.
Når selve lyktene dessuten ble mindre, og avanserte reflektorer overtok spredningsjobben som linserillene i lykteglassene tidligere hadde, så betydde dette at man kunne utforme svært lave og aerodynamiske lykter, med klare glass som kun hindret inntrenging av skitt og støv. Dermed var vippelyktenes æra over for godt.
Men for oss som vokste opp på 60- 70- og 80-tallet er vippelykter fortsatt knalltøft. Og det å kunne "blunke" til flotte damer med vippelyktene er ikke en øvelse som er mulig med dagens automatiske kjørelys i faste lykter.
Poenget med vippelykter var å få til en lavere og mer strømlinjeformet front, noe som var mest påkrevd på lave sportsbiler. Det var nemlig kjøretøykrav siden slutten av 60-tallet om at nederkant av frontlyktene skulle være minst 45 cm over bakken, så å plassere lyktene lavere ned var ikke lengre lovlig.
Årsakene til at ingen biler lengre blir utstyrt med vippelykter er flere. For det første kom det krav om kjørelys på dagtid, dermed forsvant hele hovedpoenget med vippelykter, en lavere og mer strømlinjet front. For det andre kom kraftigere lyskilder og tilhørende krav til at disse skulle være festet i bærende konstruksjon, hvilket gjorde vippekonstruksjoner ulovlige. Og til slutt kom krav for fotgjengersikkerhet ved påkjørsel, da utgjorde slike utstikkende lykter en åpenbar ekstrafare.
Når selve lyktene dessuten ble mindre, og avanserte reflektorer overtok spredningsjobben som linserillene i lykteglassene tidligere hadde, så betydde dette at man kunne utforme svært lave og aerodynamiske lykter, med klare glass som kun hindret inntrenging av skitt og støv. Dermed var vippelyktenes æra over for godt.
Men for oss som vokste opp på 60- 70- og 80-tallet er vippelykter fortsatt knalltøft. Og det å kunne "blunke" til flotte damer med vippelyktene er ikke en øvelse som er mulig med dagens automatiske kjørelys i faste lykter.
Kommentarer
Legg inn en kommentar